30.8.2015

Pentti ja Pirkko Äijö esittelyssä

Koplan esittelyssä rahastonhoitaja- ja jäsenkirjuripari Pentti ja Pirkko Äijö

Pentti

Olen ollut karavaanari (nro 10798) vuodesta 1979. Olin alkuun innokas Keski-Suomen karavaanariyhdistyksen jäsen. Pääsin pian myös toimikuntatehtäviin ja hallitustehtäviin. Olen ollut jäsenasioista vastaava, sihteeri ja rahastonhoitaja.

Olin SF-Caravan Liiton hallituksen jäsen 8 vuotta. Aluksi talousvaliokunnan jäsen ja myöhemmin sen pj. Olin muutaman vuoden myös liiton varapuheenjohtaja. Hallituskauteni aikana liitolle tuli kausirajoitus hallitusvuosiin, joten 8 vuoden jälkeen olin täysin palvellut.

Olin liiton 100%:sesti omistaman markkinointiyhtiön SFC-Markkinointi Oy:n hallituksen jäsen. Siihen siirrettiin kaikki toiminta liitosta, joka oli veronalaista. Sitä kautta hoidettiin vaatekauppa, leirintäalueiden opastus, koulutus, julkaisutoiminta jne. Olisikohan näitäkin vuosia kertynyt 8, ainakin suunnilleen.

Kiinnostuin Rutusakin jäsenyydestä. Ajatuksena oli, että joskus mekin vaimon kanssa menemme välimeren maihin viettämään talvikautta. Olemmekin olleet kahtena talvena Marokon Agadirin tasolla Atlantica Parc-kämppärillä.

Olen nyt ollut koplassa viime vuoden elokuusta alkaen.

Kerholla ei ole omaa kirjanpitoa. Se hoidetaan SF-Caravan ry:n kirjanpidon osana, koska kerho ei ole itsenäinen vaan on osa SF-Caravan ry:n toimintaa.

Rahastonhoitajana hoidan Hartolan tapaamisissa uusien jäsenten vastaanottamisen, kerholle kuuluvat maksut ja tilityksen Liiton kirjanpitoon. Tilitykseen sisältyy leirintäalueen kanssa sovitut asiat ja maksut, kuten jäsenten kahvittelu, vuosikokouksen tilakustannukset, jne. Hoidin myös Jyväs-Caravaniin suuntautuneen bussikuljetuksen ilmoittautumisten vastaanottamisen.

SF-Caravan ry:n hallituksen tahtotila on, että Rutusakki muuttuu SF-Caravan ry:n kerhosta itsenäiseksi yhdistykseksi. Tavoite ei ole pelkästään SF-Caravan ry:n edun mukaista vaan myös Rutusakin asioita hoitavan koplan jäsenten edun mukaista toiminnan muuttuessa itsenäiseksi - saamme asioihin itsenäisen päätösvallan. Jäsenille muutos merkitsee sitä, että nyt jäseneksi pitää liittyä joko varsinaiseksi- tai rinnakkaisjäseneksi. Vain jäsen pääsee virallisissa kokouksissa käyttämään äänivaltaansa. Kuuluessaan SF-Caravan Rutusakki yhdistykseen jäsen saa kaikki SF-Caravan ry:n jäsenedut sekä myös Rutusakin jäsenten edut. Edut astuvat voimaan, kun yhdistyksemme on hyväksytty toukokuussa 2016 Liiton vuosikokouksessa Liiton jäsenyhdstykseksi.

Uuden, perustetun yhdistyksen jäsenilmoitusten käsittely on iso työ. Jokaisen kerhon jäsenen ja puolison tulee hakea jäsenyyttä päästäkseen tähän uuteen yhdistykseen jäseneksi. Nykyisiä kerhon jäseniä ei siis automaattisesti siirretä uuteen yhdistykseen. Meitä on noin 700 jäsentä. Kun puolisot voivat liittyä myös n.s. rinnakkaisjäseneksi, tavoittelemme noin 1000 jäsenen yhdistystä.

Tavoittelemme myös postitus- ja painatuskuluihin merkittävää säästöä. Tämä on toteutettu kilpailuttamalla jäsenkirjeiden ja lomakkeiden painatus- ja kirjeiden kuoritustehtävä. Lisäksi keräämme jokaiselta jäseneltä sähköpostiosoitteet ja ilmoituksen siitä, haluaako jäsenkirjeensä vain sähköpostilla vai myös paperipostina. Tämä onnistuu kaikkien jäsenten mukana olemisella ja asian tukemisella. Näin saavutetaan Rutusakille parin tonnin vuosisäästöt. Kirjanpidosta poimittujen tietojen mukaan jäsenkirje on tullut maksamaan vuosittain n. 5 €/jäsen.

Muuta tietoa:
  • Olin Jyväskylän Valion taloushallinnon päällikkö 30 vuotta. Olin myös siinä rinnalla vastuussa kotimaan myynnin ja jakelun esimiestehtävistä rakennekehityksen eri vaiheissa myös Vaasan, Seinäjoen, Äänekosken, Suonenjoen, Kuopion, Joensuun, Turun ja Tampereen Valion toimipaikoissa. Jäin eläkkeelle vuonna 2004 oltuani meijerialalla 37 v.
  • Olen leijona ja ollut 2008-2009 kaudella 107G-piirin piirkuvernööri. Olen ollut Vaajakosken Lions-klubin presidentti 2 kertaa. Hoidan klubin kirjanpidon.
  • Olen Mieskuoro Vaajan laulun II-tenori. Olen kuoron hallituksen jäsen ja sen sihteeri.
  • Olen rivitaloyhtiömme hallituksen jäsen ja sen isännöitsijä.
  • Olen ollut usean taloyhtiön tilin-/ toiminnantarkastaja.

Pirkko

Olen ollut avustamassa jäsentarvikemyynnissä Hartolan tilaisuuksissa. Olen ollut päivystämässä matkailuautollamme ja antanut apuani jäsenten kyselyihin. Nyt elokuun tapahtumassa oli erityisen paljon yhdistykseen liittyneiden jäsenten jäseneksiliittymiskaavakkeiden vastaanottamista ja siihen liittyvää keskustelua. Jäseniä perustettuun yhdistykseen SF-Caravan Rutusakki ry:een liittyikin viikon lopun aikana yhteensä 227 kerhon jäsentä / puolisoa varsinaiseksi- tai rinnakkaisjäseneksi.

Muuta tietoa:
Olen ollut tuote-esittelijä Valiolla ja Osk. Keskimaalla, sekä lataaja ja myynninedistäjä korttifirmoissa. Viimeksi 20 vuotta olin ammatinharjoittajana. Tein klassista hierontaa, shiatsua ja lympha-hierontaa. Vastaanottotila oli kotona. Olen lopettanut työt viime kesänä.
    Kuvateksti: Pirkko ja Pentti aamukävelyllä Atlantin rannalla Marokossa.

    palveluksessanne
    Pentti ja Pirkko Äijö